fredag den 3. august 2012

Blåbærmuffins, mums!


Jeg må vist nok erkende, at dette er min absolut yndlingsmuffin! De blir så lækre saftige, er helt perfekte i konsistensen, og smagen er til at dåne over. De er tilmed nemme og hurtige at lave og så det kan jo ikke være bedre! Dog skal det siges, at de helst skal spises samme dag som de bages. De kan godt gemmes til dagen efter, men jeg syntes de bliver en anelse tørre i det. I opskriften står, at de kan fryses, dette har jeg dog ikke forsøgt mig med endnu.
Jeg har toppet dem med en smule citronglasur og pyntet med en lille fondantblomst. Citrongalsuren laver jeg, af flormelis og citronsaft. Den smager meget af citron, og det syrlige pift passer perfekt sammen med den søde muffin.



Opskriften på herlighederne får i her:

Blåbærmuffins med hvid chokolade (12 stk)

275g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 nip salt
1 tsk økologisk vanillepulver (eller 2 tsk vaillesukker)
110 g lyst rørsukker
2 æg
60 g smeltet smør
2 1/2 dl creme fraiche 9%
75 g grofthakket hvid chokolade
2 dl friske eller frosne blåbær

1 fast muffinform

Sigt mel og bagepulver sammen. Kom salt, sukker og vanille i. Pisk æggene let sammen i en anden skål, og vend smeltet smør i. Rør creme fraichen i, og bland det med de tørre indgredienser. Vend hakket chokolade og blåbær i til sidst. Kom dejen i muffinsforme og bag dem midt i en 200 grader varm ovn (ikke varmluft!) i 25 min.

Dette er den originale opskrift. Jeg bruger en lidt anden fremgangsmåde, men ingredienserne er dog helt de samme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar